sobota, 12 lutego 2011

5 skutecznych sposobów na zdobycie Fanów

W poprzednim artykule dowiedzieliśmy się jak założyć swój Fanpage na Facebooku. Jaki powinien być następny krok? Przecież nie o samo założenie fanpage’a nam chodziło. Kolejnym etapem (poza wprowadzaniem treści) jest pozyskiwanie tzw. „lubisiów”. Im więcej, tym lepiej. Monstrualna ilość jest celem każdego (dla niektórych ostatecznym, dla innych pośrednim). Jakie mamy pole manewru? Jednocześnie i ogromne i niewielkie.

1)  Najbardziej oczywistym i najtańszym (właściwie darmowym) sposobem jest promocja wśród znajomych. Średnio do strony dołącza 10% zaproszonych osób. Wnioski z tego takie, że do stworzenia zadowalającej bazy fanów potrzebowalibyśmy conajmniej kilka(dziesiąt) tysięcy znajomych. To jest niemożliwe, chociażby dlatego, że limit znajomych na Facebooku to 5000. Jednak wysłane zaproszenie może rozprzestrzeniać się na drodze „wirusowej”. 
Podsumowując - promocja wśród znajomych na pewno się opłaca, chociaż nie może być jedynym źródłem zdobywania fanów. (Aktualizacja: Facebook wycofał opcje "Zaproponuj znajomym", jednak można wysyłać zaproszenia poprzez wiadomości - do tych bliższych znajomych ;) )

2)  Zakładanie grup tematycznych. Powinny być one w jakiś sposób powiązane z naszą stroną (Np. Jeśli prowadzimy stronę sklepu z odzieżą można stworzyć grupę dla osób lubiących „uwielbiam szare bluzy z kapturem”). Potem pozostaje jedynie mniej lub bardziej nachalna agitacja (Np.: zachęcenie publikacją na temat nowej kolekcji szarych bluz w naszym sklepie na ścianie grupy ). Jest to również metoda bezpłatna, jednak czasochłonna.

3) Metoda dedykowana bardziej dla firm, niż osób prywatnch mających swój FanPage. Chociaż nigdy nie wiadomo ;) Chodzi o reklamę na Facebooku. Taka reklama pojawia się po prawej stronie ekranu i zachęca nas do kliknięcia. Oczywiście za każde takie kliknięcie płacimy (jest również opcja zapłaty za CPM – czyli 1000 wyświetleń naszej reklamy). Jakie zalety ma taka reklama? Przede wszystkim targeting. Możemy dokładnie określić grupę docelową kierując się miejscem zamieszkania, płci, wieku,wykształcenia oraz zainteresowań. Istnieje też możliwość wyświetlania reklamy tylko znajomym osób, które są naszymi fanami. Z drugiej strony kliknięcie przez kogoś w reklamę wcale nie gwarantuje nam tego, że zostanie on fanem. Jednak to chyba nic zaskakującego.

4) Konkursy. Jak wiadomo wymagają nagrody. Z Badań przeprowadzonych przez Chadwick Martin Bailey wynika, że głównym powodem, dla którego Amerykanie zostają fanami jakieś aplikacji jest to, że chcą skorzystać z promocji lub rabatu. W Polsce też to się przyjęło (Chcę pominąć wałkowaną wszędzie akcję Maxwell House, dlatego przytoczę przykład Szerlokowej akcji dokarmiania psów lub bonu na zakupy za 1000zł do H&M fundowanego przez Okazika). Coraz więcej firm organizuje konkursy w celu zdobycia fanów. Czy jest to skuteczne rozwiązanie? Na pewno przyciągnie rzesze fanów, jednak do rozważenia pozostaje kwestia ich jakości (czy są osobami z interesującej nas grupy docelowaj) oraz pytanie jak długo po zakończeniu kampanii fani będą nas „lubić”.

5) Kup sobie fana. Gdzie? Chociażby na Allegro lub portalach dla freelancerów. Można również zlecić to zadanie agencji social media. Ceny bywają różne. Od naprawdę przystępnych (20 zł za 100 fanów na Allegro) do dużo wyższych (200 złotych sugerowanych przez agencje interaktywne). Głosy na temat kupowania fanów są podzielone. Jaka jest prawda? Jest to bardzo skuteczne narzędzie marketingowe, jednak z założeniem jego umiejętnego wykorzystania, w którym zakup jest początkiem, a nie końcem procesu. I tak wracamy do punktu pierwszego…

Która metoda jest najlepsza? Sprawdźcie sami.






Jeśli zainteresował Cię ten artykuł zobacz również inne w kategorii FanPage na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz